کودکان چهگونه بدآموز میشوند؟
1- وقتی والدین، خواسته یا ناخواسته، بر کودکانی که چیزی را چپه یا خراب میکنند، جیغ میزنند، کودکان یاد میگیرند که «جیغ» بزنند.
2- وقتی کودکان به این نتیجه میرسند که با جیغزدن به «خواست»هایشان دست مییابند، این کار را ادامه میدهند.
3- وقتی والدین چیزی را به زور از دست کودک میستانند، کودک «زورگیری» را یاد میگیرد.
4- برخی از والدین به کودک بیاشتها میگویند: «اگر نخوری، غذا را به فلانی میدهیم!»، اینگونه کودک «بخیلی» را میآموزد.
5- وقتی والدین، برای آرامش کوتاهمدت خودشان، به کودکان وعدههایی کمپاینگونه میدهند، کودک «دروغگویی» را میآموزد.
6- وقتی والدین، برای آرامش کودکِ آسیبدیده، دیوار، چاینک یا اسباب بازی را با سیلی میزنند و میگویند: «اینه زدمش، دیگر گریه نکن» کودک «انتقامگیری» را میآموزد.
7- و ...
اینکه ما در خانواده و جامعه دربارۀ یک مسألۀ کوچک «جیغ» میزنیم و رگ گردن میپندانیم؛ بر افراد ضعیفتر از خودمان «زور» میگوییم و زمینهایشان غصب میکنیم؛ پیشرفت دیگران دل و درون ما را دَر میدهد (بخیلی میکنیم)؛ روزانه چندتا دورغ میگوییم و برای اثبات دورغ مان خدا و قرآن و پیامبر را شاهد میآوریم؛ برای انتقامگرفتن لحظهیی درنگ نمیکنیم و ... . آیا همۀ اینها نشاندهندۀ تربیت ناسالم ما نیست؟
حرف دل...
ما را در سایت حرف دل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 81 تاريخ: سه شنبه 30 شهريور 1395 ساعت: 2:54