پیشنهاد توسعهیی به حکومت (۶)
ایجاد کمیسیون بررسی و یرایش چپترها/جزوههای دانشگاهها
همه میدانند که وضع چپتر/جزوههای درسی دانشگاههای دولتی خیلی «ناگوار» و «نگرانکننده» است. این «ناگواری» را در ۱۲ شمارۀ زیر مینگارم.
۱- صفحهآرایی و «فونت» نازیبا؛
۲- اشتباههای املایی و انشایی و دستوری و محتوایی؛
۳- رعایتنکردن فاصله و نیمفاصله؛
۴- نارسایی در بیان مفاهیم؛
۵- واژههای بیگانه و نارسا؛
۶- درازنویسی و قُلمبه- سُلمبهنویسی؛
۸- سبک نوشتاری متفاوت در هر فصل یک جزوه؛
۹- نامرتبط بودن برخیاز بحثها با اصل موضوع جزوه؛
۱۰- ناروشنبودن منابع جزوهها؛
۱۱- برابرنبودن جزوهها با اصول تحقیق؛
دانشجویان هر روز با این مشکلات روبهرو استند و راهچاره این است که با این مشکلات «بسازند» و «بسوزند». اما این «ساختن و سوختن» تا کی؟ چرا دراینباره طرحی نریزیم! من در اینباره طرح نارسایی ریختهام که امیدوارم «طرح رسا»یش را «آگاهان امور» بریزند.
پیشنهاد: ایجاد کمیسیون بررسی جزوههای دانشگاهها
بند ۲۰ مادۀ ۶۴ قانون اساسی کشور به رییسجمهور «صلاحیت» میدهد که «به منظور بهبود ادارۀ کشور»، «مطابق به احکام قانون، کمیسیون تأسیس» کند. بنابراین، ایجاد این کمیسیون از لحاظ قانونی نیز مشکلی ندارد.
اعضای کمیسیون میتواند از نهادهای مختلف، مانند: ارگ، کاخ سپیدار، وزارت تحصیلات عالی، وزارت عدلیه، اکادمی علوم افغانستان و... تشکیل شوند.
مهمترین نگرانی برای ایجاد این کمیسیون
مهمترین نگرانیی که برای ایجاد این کمیسیون وجود دارد، این است که مبادا یک دیدگاهِ یک «استاد بزرگ!» بر همه تحمیل شود. من این نگرانی درک میکنم و برای کاهش این نگرانی به یک منبع معتبر متوصل میشویم: «پس مژده به بندگان من، کسانی که سخنها را میشنوند و سپس نیکوترین آن را انتخاب میکنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدایتشان كردهاست، و آنها خردمندانند.» (سورۀ الزمر، آیۀ ۱۷ و ۱۸)
کارهای این کمیسیون پیش از آغاز به کار روی جزوهها
۱- در این کمیسیون استادان و نویسندهگانِ مطرح زبان فارسی و پشتو حضور داشته باشند.
۲- اعضای این کمیسیون، پیش از آغاز به کار، بنشینند و دربارۀ واژهها و «اصطلاحات ملی» به توافق برسند و یک «کارشیوه» برای خودشان تهیه کنند.
۳- در آغاز این «کارشیوه» سورۀ الزمر، آیۀ ۱۷ و ۱۸ را بنویسند و در دسترس همه اعضای کمیسیون قرار دهند.
۴- در این کمیسیون همه اعضا، هر آنچه را که با دلایل موجه ارائه شود، بپذیرند، نه براساس ریش یا موی سپید.
وظایف و صلاحیتهای احتمالی این کمیسیون
۱- این کمیسیون صلاحیت دارد که از همه دانشگاههای دولتی بخواهد که جزوههایشان را، پیش از تدریس در صنف، برای ارزیابی به این کمیسیون بفرستد.
۲- ویراستاران فنی، محتوایی و تخنیکی این کمیسیون صلاحیت دارند که جزوههای درسی را ویرایش کنند.
۳- این کمیسیون صلاحیت دارد که از میان چندین جزوۀ مثلاً «ثقافت اسلامی» آن یکی را که بحثهای آن مطابق نیازمندیهای امروز کشور است، برگزیند و به همه دانشگاههای دولتی پیشنهاد کند. (البته با ذکر نام نویسنده یا مؤلف جزوه)
۴- این کمیسیون صلاحیت دارد که آن مضامین را که «چرند» استند و تنها برای پرکردن ساعت درسی است، از لیست مضامین دانشکدهها حذف کند.
۵- این کمیسیون - پس از تشخیص چندین کتاب درستنویسی - صلاحیت دارد که به استادان سراسر کشور خوانش اجباری کتابهای «درستنویسی» را دستور دهد.
۶- این کمیسیون، با ایجاد روابط با رییسان دانشگاهها، هر ماه برای استادان همه دانشگاههای دولتی، جزوههایی دربارۀ «درستنویسی»، «اصول تحقیق»، «اصول تدریس»، «اصول گرفتن امتحان»، «اصول برخورد با دانشجو» و ... بفرستد تا همه یک روش معیاری داشته باشند، نه چندین روش سنتی و کلیشهیی.
۷- این کمیسیون با ایجاد پایگاه انترنتی و صفحۀ فیسبوک، دیدگاههای استادان و دانشجویان را به گونۀ مستقیم بگیرند.
۸- و... .
--------------------------
پنج پیشنهاد دیگر را در پیوند زیر بخوانید.
حرف دل...
ما را در سایت حرف دل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 56 تاريخ: دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:49