یک پیشنهاد درآمدزا به حکومت (۴)

خرید بک لینک

تکس اماکن، اختلاس میلیوندالری
--------------------------------
تکس اماکن چیست؟ تکس اماکن (بر اساس تعریف مندرآوری خودم) آن است که مالکان جایدادها، از ۱۲ ماه کرایۀ جایدادشان، که به کرایه دادهاند، یک ماه آن را به حساب خزانۀ دولت واریز میکنند. (اگر تعریف دیگری دارد، لطفاً بگویید.)

همانگونه که بیشتر کسان میدانند، کرایۀ دکانهای شهر از ۱۰ هزار شروع تا ۵۰ هزار افغانی استند و شاید هم بیشتر از این، که باید بر اساس لایحۀ «تکس اماکن»، از ۱۲ ماه کرایه، یک ماه آن از سوی مالکان دکانها به خزانۀ دولت پرداخته شود.

گردآوری تکس اماکن، پیشاز ایجاد حکومت وحدت ملی به دوش شهرداری بود، اما پس از ایجاد این نوع حکومت، گردآوری این تکس را وزارت مالیه به دوش گرفته است.

در گردآوری این تکس «اختلاس بزرگی» صورت گرفته و صورت میگیرد. گفته میشود اکثر مالکان دکانها، که از دکانهایشان بالاتر از ۲۰ هزار افغانی کرایه میگیرند، تکسِ که به شهرداری یا به وزارت مالیه میپردازند، بیش از ۵۰۰۰ افغانی نیست.

دکانداری را میشناسم که در کوتۀ سنگی شهر کابل ۵۰ هزار افغانی کرایه میپردازد، اما در برگۀ «تکس اماکن» نوشته میشود: ۵۰۰۰ افغانی!

بنابراین، اکثر مالکان دکانها و جایدادها، با «جورآمد» با مسؤولان گردآوری مالیات، سالانه میلیونها افغانی پول را اختلاس میکنند!

حال اگر یک محاسبۀ سرانگشتی کنیم و بپنداریم که در شهرهای سراسر کشور ۱۰۰ هزار دکان است که از تکس هر دکان سالانه ۲۰۰ دالر دزدیده شود، سالانه ۲۰ میلیون دالر میشود.

حساب تکس اماکنی که به خارجیان به کرایه داده شدهاست، باشد سر جایش!

بنابراین، اگر یک «هیئت باوجدان» از سوی حکومت در این زمینه تحقیق کند، مالیات به دستآمده، و جریمۀ کسانی که در ۱۴ سال پول دولت را درست نپرداختهاند، میتواند گوشهیی از بوجۀ سالانۀ کشور را تأمین کند.

در ضمن، از همه خبرنگاران محترم میخواهم که در اینباره چندین گزارش تحقیقی بسازند و اگر قبلاً ساختهاند، با ما در میان بگذارند.
------------------------
با مِهر، علیشاه ظریفی

حرف دل...

ما را در سایت حرف دل دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 63 تاريخ: دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:49

صفحه بندی